Jak może wyglądać drugie życie bankiera

Praca w nieruchomościach komercyjnych to doskonała alternatywa dla obecnych i byłych pracowników sektora bankowego. Prężnie rozwijająca się, perspektywiczna branża, nie tylko pod względem samego produktu i możliwości inwestycyjnych, ale także i kadrowych daje wiele możliwości oraz łamie schematy. Szczególnie w sytuacji wypalenia zawodowego, które jak się okazuje, dopada znaczącą część przedstawicieli sektora bankowego. Z badań prowadzonych przez dr Marię Magdalenę Gulewicz wynika, że 80% pracowników czuje zmęczenie i wyczerpanie. Co nie oznacza, że jedynym wyjściem jest całkowite przebranżowienie.

Doktor Gulewicz przyjrzała się strukturze zatrudnienia w sektorze, gdzie od ponad dekady liczba pracowników spada. Powodem nie są jedynie zmiany wywołane zachowaniami klientów banków, którzy alokują swoje środki, czy znaczącą zmiennością i nieprzewidywalnością rynków finansowych w kwestii oferowanych usług. Ponadto, głównym obszarem funkcjonowania bankowości jest obecnie Internet. W konsekwencji powyższych czynników, jak i wzrostu nacisku na wydajność pracy, od 2008 roku karierę bankowca zakończyło ponad 15 tysięcy pracowników. To spadek o 10%. – „Okazuje się, że 64% pracowników regularnie pracuje po godzinach, a prawie co piąty ponad 10 godzin więcej w ciągu miesiąca. Standardem jest praca w czasie choroby oraz w trakcie urlopu, do której przyznaje się więcej niż połowa badanych. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest nadmiar pracy – przyznaje dr Gulewicz.

Dobrego „bankowca” cechuje duża zadaniowość, umiejętność kalkulacji ryzyka, doskonała organizacja pracy i ekonomiczna wiedza. Funkcjonowanie na tak wysokich obrotach wymaga sporego nakładu energii. A co z ideą „work-life balance”? – Zdarzają się także głosy, że to mit i wymówka dla leni. Nie zgadzam się z taką opinią i uważam, że podejście takie w dłuższej perspektywie czasu doprowadzi do obniżenia skuteczności pracowników. Jestem przekonana także, że młode pokolenia pracowników nie będą chciały tak pracować, doceniając inne aktywności pozazawodowe” – ocenia dr Gulewicz i dodaje: – „Polacy znajdują się w ścisłej czołówce narodowości, które poświęcają pracy najwięcej czasu (OECD). Jednakże zaburzając swoją równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym, a także przyzwalając na to, aby regularnie była ona naruszana popełniamy błąd. Niesie on za sobą istotne konsekwencje – zarówno dla nas samych i naszych rodzin, ale dla naszego życia osobistego generalnie.”

Sposób na pozytywną odmianę odkrył Adam Dubiella, dyrektor sieci sprzedaży Higasa Properties, który przez kilkanaście lat pracował w bankowości. Kilka miesięcy temu pod namową kolegi, właśnie z private bankingu, dołączył do prężnie rozwijającej się spółki: – „Poczułem, że nie jestem już w stanie przeskoczyć powyżej pewnego poziomu. Wspaniali ludzie, zespół… to jedno, ale standaryzacja usług powodowała uczucie, że nie miałem szansy pokazania samego siebie. Jedyne czego ode mnie oczekiwano to podążanie za procedurami i standardami. Dokuczał mi brak możliwości rozwoju i perspektyw. Poza tym wspomniane procedury i standardy powodują, że sporą część czasu poświęca się na kwestie administracyjne związane z dokumentacją bankową. Moim zdaniem branża bankowa ma już za sobą najlepsze lata świetności a rynek pracowniczy będąc po wielu fuzjach silnie się skonsolidował. Każdemu z nas potrzebny jest powiew świeżości i właśnie go poczułem. To bardzo ożywcze uczucie – przyznaje Adam, który głęboko wierzy, że praca w branży finansów czy bankowości, nie ogranicza się wyłącznie do tabelek Excela, raportów, cyferek i limitów. Nową wolność zawodową, możliwość rozwoju odnalazł właśnie w sektorze nieruchomości komercyjnych.: – „Wyznajemy podobne zasady, na których opieramy działanie spółki. Łączy nas pasja do japońskiej kultury, a także zamiłowanie do sportu. Startuję w zawodach triathlonowych, koledzy biegają. Wiemy co to honor, fair-play, systematyczność…. Osiągnęliśmy już wiele i jesteśmy przekonani, że można jeszcze więcej, czerpiąc cały czas satysfakcję z pracy. Dodatkowo wierzymy, że mamy fantastyczny pomysł na biznes, więc od kilku miesięcy wspólnie go rozwijamy, przy czym ja dbam o kapitał ludzki. Zainteresowanie ze strony branży jest duże i ogólnopolskie. To potwierdza słuszność naszego działania oraz jakość pomysłu. Nic, tylko do nas dołączyć – śmieje się Dubiella.

Odwołując się do terminu „work-life balance” warto zwrócić uwagę, że nie chodzi jedynie o matematyczną równowagę pomiędzy czasem na pracę i życie prywatne. Chodzi też o to by pozytywne emocje i radość z codziennego życia móc przenieść na skuteczność w wykonywaniu obowiązków zawodowych. -„Liczne badania dowodzą, iż dysharmonia doprowadza także do negatywnych skutków dla biznesu. Początkowo firma wydaje się być beneficjentem zaburzeń równowagi praca-dom u pracowników, ponieważ pozostają oni dłużej w dyspozycji pracodawcy. Od przepracowanego pracownika trudno oczekiwać kreatywności i innowacyjności. Utrata równowagi ma wpływ na produktywność firm i nie pozostaje obojętne dla ich relacji z klientami, często powodując ich utratę” – podsumowuje dr Maria Magdalena Gulewicz.

Wydaje się zatem, że propozycja rozpoczęcia kariery w nieruchomościach komercyjnych trafia w aktualne trendy. Nowa dynamiczna, prężnie rozwijająca się branża, szybko zyskuje na znaczeniu. Oznacza to, że na rynku jest niewielu specjalistów. Więc rozwój osobisty, zdobywanie nowych umiejętności można połączyć z wykorzystaniem nabytej wiedzy. – ”Sądzę, że w pewnym sensie można poczuć się prekursorem nowego trendu. My w zespole tak się czujemy” – podkreśla Adam Dubiella. – „Oferujemy gwarantowane inwestycje, których dochodowość jest z góry określona w przeciwieństwie do realnych wyników funduszy, które nie zawsze są tożsame z założeniami. Więc jeśli ktoś szuka możliwości identyfikacji własnych wartości z celami firmy, niestandardowej pracy, w dodatku doskonałej atmosfery, klimatu dalekiego od korporacyjnych standardów i szacunku, to zapraszamy na nasz pokład. A raczej pod nasz parasol, gdyż to właśnie oznacza po japońsku słowo higasa” – kwituje Dubiella.

Zainteresowane osoby mogą aplikować pod adres: kariera@higasa.pl/.

______

* Maria Magdalena Gulewicz jest doktorem nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości oraz autorką książki: „Jak odzyskać utraconą skuteczność”, która rewiduje nowe, bestsellerowe koncepcje w zarządzaniu zestawiając je z polskimi uwarunkowaniami społeczno-gospodarczymi. Działa w Zespole do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju RP. Jest badaczem i wykładowcą akademickim.

Powrót

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić łatwość i wygodę przekazywanych informacji.
W celu wyłączenia prosimy o odpowiednią zmianę konfiguracji przeglądarki. (polityka cookies)